Účastníci programu Sprevádzanie DV rodín sa pustili do práce na skvalitňovaní domáceho vzdelávania svojich detí. V rámci prvého modulu tohto programu si vytvárajú víziu svojej domácej školy. Poďte si ju vytvoriť tiež!
Projekt občianskeho združenia Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) „Sprevádzanie DV rodín“ úspešne odštartoval úvodným stretnutím v polovici júna. Vtedy sme sa porozprávali o motivácii účastníkov prihlásiť sa do programu a o tom, čo si od svojej účasti sľubujú.
V stredu 19. júna sa účastníci pustili do prvého modulu na spoločnom workshope, ktorý bol o vytvorení si vízie svojej domácej školy. Lektorka Zuzana Vnenčáková priniesla účastníkom mnoho užitočných informácií a praktických skúseností. Tie hlavné myšlienky nájdete na nasledujúcich riadkoch.
Prečo je vízia domácej školy dôležitá a ako si ju vytvoriť
Vízia vzniká z vášne alebo z nespokojnosti a opisuje ideálny budúci stav. Domškoláckym rodinám pomáha stanoviť si ciele a nájsť motiváciu. S jasnými cieľmi je vzdelávanie efektívnejšie a viac prispôsobené potrebám každého dieťaťa, a vlastne aj celej rodiny. Sformulovaná vízia pomáha udržať správny kurz na ceste k svojmu cieľu. Je oporou v ťažkých časoch.
Ako na to:
- Premýšľať o hodnotách: zamyslieť sa nad tým, čo je pre rodinu dôležité
- Stanoviť si ciele: rozmyslieť si, čo chceme dosiahnuť teraz a v budúcnosti
- Diskutovať v rodine a vytvoriť tím: porozprávať sa s každým členom rodiny o ich očakávaniach
- Proces tvorby vízie
Účastníkom sme vopred poslali podrobný pracovný list, ktorý im pomohol pripraviť sa na webinár. Mali sa zamyslieť nad tým, kam smerujú, prečo, s akým tímom, s akými hodnotami, s akou výbavou schopností a zručností a aké prostredie na to majú alebo potrebujú.
Od teórie k praxi
V deň stretnutia sme sa tak na pozadí prezentácie lektorky Zuzany Vnenčákovej o tvorbe vízie venovali hneď aj konkrétnym úlohám – spoločne aj v skupinkách, kde sme zdieľali svoje myšlienky a skúsenosti. Zároveň sme sa tak lepšie spoznali. Webinár bol veľmi interaktívny.
Praktické úlohy účastníkom pomohli aplikovať teóriu a začať pracovať na vlastnej vízii. Na príkladoch z firemného prostredia a štátnych inštitúcií sme skúmali rôzne podoby vízie. Na úryvkoch z knihy Stephena R. Coveyho 7 návykov šťastnej rodiny (link odkazuje na prehľad o obsahu knihy na Eduworld) sme si ukázali formulovanie vízie v rodinnom prostredí. Bolo to veľmi inšpiratívne a ukázalo sa, že každý si môže nájsť svoj vlastný spôsob, ako dospieť k svojej vízii a a sformulovať ju.
Na záver dostali účastníci domácu úlohu – spolu s deťmi vypracovať víziu ich domácej školy a identifikovať rodinné hodnoty. Fantázii sa medze nekladú, takže forma vypracovania môže byť akákoľvek – písomná, výtvarná, digitálna… Dôležité je, aby mohli mať rodiny svoj výtvor na očiach a mohli sa k nemu vracať. Majú na to čas do konca prázdnin.
Ďalší krok: didaktika
Prvý modul projektu „Sprevádzanie DV rodín“ bol plný inšpirácie, praktických rád a aktívneho zapojenia účastníkov. Ďakujeme im všetkým za aktívnu účasť a tešíme sa na ďalšie pokračovanie našej spoločnej cesty za kvalitným vzdelávaním.
Nasledujúci modul bude venovaný didaktike. Lektorka tejto témy, Anna Lojeková, PhD., bude na webinári hovoriť o tom, ako zostaviť vzdelávací plán šitý na mieru dieťaťu a jeho záujmom a zároveň dodržať požiadavky rámcového vzdelávacieho programu. Stretneme sa v septembri.
Ďakujeme!
Autorka textu: Alexandra Dobrotková
Prečítajte si tiež…
- Vision board v domácom vzdelávaní
- PERMA – model šťastného života aj vzdelávania
- Štýly v domácom vzdelávaní