Ako sa najlepšie učiť o živočíchoch? Jednoznačne naživo na vlastné oči a v ideálnom prípade aj dotykom. Takto sa v Bratislave stretli domškoláci pri téme plazov s chovateľmi z TerraDragons, ktorí priniesli svojich spoločníkov z triedy plazov.
Continue reading “Plazy zo sveta drakov”HISTÓRIA (nielen) PRE PIATAKOV
Dumáte nad tým, ako poňať dejepis so svojim piatakom? Prinášame vám súhrn toho, čo odporúča študovaná a zanietená dejepisárka a domškolácka mama v jednej osobe Saša Dobrotková. O čo v piatackom dejepise ide? Čo je v ňom dôležité? Ako k nemu pristupovať? Čo si k tomu prečítať alebo pozrieť? Čítajte ďalej! Kto uprednostňuje video, nech prejde rovno na koniec článku, tam nájde záznam z webinára.
Continue reading “HISTÓRIA (nielen) PRE PIATAKOV”Bludiská na Slovensku
Pri cestách po Slovensku sa s deťmi určite radi zahráte v bludiskách. Navyše bludiská rozvíjajú priestorové vnímanie, schopnosť orientácie a poniektoré aj vedomosti z rôznych oblastí. Na Slovensku sme ich našli šesť.
Continue reading “Bludiská na Slovensku”Dejiny Slovenska (nielen) ku štvrtáckej vlastivede
Štvrtáci sa v školách stretávajú s prehľadom dejín Slovenska na približne ôsmich hodinách vlastivedy vtesnaných do jedného mesiaca. Osem štyridsaťpäťminútoviek je na cestu časom z praveku po súčasnosť pramálo. Vystačia akurát na memorovanie. Na domácom vzdelávaní si však môžeme hodinový fond prispôsobiť potrebám a záujmom detí. Môžeme ich zaujať. Môžeme im sprostredkovať z každého obdobia nejakú skúsenosť spojenú s nejakou emóciou. Stačí sa na to dobre pripraviť a deti si môžu naše dejiny zažiť na vlastnej koži. Doma vzdelávajúca mama Lucia Mešková pripravila rozsiahly materiál (pdf na stiahnutie) na úvod do dejín Slovenska, ako ho prežila so svojimi deťmi. Nájdete v ňom tipy na tvorivé aktivity, výlety, knihy, video a audio materiály… Je taký nadupaný, že ho pokojne môžete využiť aj pri dejepise vo vyšších ročníkoch.
Continue reading “Dejiny Slovenska (nielen) ku štvrtáckej vlastivede”Prídavné mená PRIDÁVAJÚ informácie o menách
Zoznámenie sa s prídavnými menami zapamätateľným spôsobom. Zapojením všetkých zmyslov sa podstata látky lepšie zapíše. To isté platí o vlastných zisteniach a záveroch aj o poučení sa na vlastnej chybe. Na to všetko je dobré dať deťom priestor.
Continue reading “Prídavné mená PRIDÁVAJÚ informácie o menách”Podstatné mená sú PODSTATNÉ
Spoznávanie slovných druhov nemusí byť len memorovanie a dril. Môže zaujímať, ba dokonca aj vzbudzovať údiv alebo zvedavosť. Kto neverí, nech to skúsi! Začíname tým podstatným v našej reči – podstatnými menami.
Continue reading “Podstatné mená sú PODSTATNÉ”Slovné druhy inak: Zoznámte sa, prosím!
Slovné druhy – „memorovačka“ z učebníc, ktorá ktorá sa dá poňať tak, aby si to dieťa zapamätalo na základe nejakých súvislostí, ktoré si môže pospájať. Stačí odbúrať klasickú metódu, ktorá všetko berie od konca: najprv predstaví neznámy abstraktný pojem, ktorý následne rozdelí na dve kategórie označené ďalšími abstraktnými neznámymi pojmami a na koniec to všetko rozdrobí na desať ďalších pojmov! Keď však necháme deti skúmať, objavovať, tešiť sa a byť zvedavými, pôjde to ľahšie – od konkrétneho k abstraktnému.
Continue reading “Slovné druhy inak: Zoznámte sa, prosím!”