Pri cestách po Slovensku sa s deťmi určite radi zahráte v bludiskách. Navyše bludiská rozvíjajú priestorové vnímanie, schopnosť orientácie a poniektoré aj vedomosti z rôznych oblastí. Na Slovensku sme ich našli šesť.
Continue reading “Bludiská na Slovensku”Dejiny Slovenska (nielen) ku štvrtáckej vlastivede
Štvrtáci sa v školách stretávajú s prehľadom dejín Slovenska na približne ôsmich hodinách vlastivedy vtesnaných do jedného mesiaca. Osem štyridsaťpäťminútoviek je na cestu časom z praveku po súčasnosť pramálo. Vystačia akurát na memorovanie. Na domácom vzdelávaní si však môžeme hodinový fond prispôsobiť potrebám a záujmom detí. Môžeme ich zaujať. Môžeme im sprostredkovať z každého obdobia nejakú skúsenosť spojenú s nejakou emóciou. Stačí sa na to dobre pripraviť a deti si môžu naše dejiny zažiť na vlastnej koži. Doma vzdelávajúca mama Lucia Mešková pripravila rozsiahly materiál (pdf na stiahnutie) na úvod do dejín Slovenska, ako ho prežila so svojimi deťmi. Nájdete v ňom tipy na tvorivé aktivity, výlety, knihy, video a audio materiály… Je taký nadupaný, že ho pokojne môžete využiť aj pri dejepise vo vyšších ročníkoch.
Continue reading “Dejiny Slovenska (nielen) ku štvrtáckej vlastivede”Prídavné mená PRIDÁVAJÚ informácie o menách
Zoznámenie sa s prídavnými menami zapamätateľným spôsobom. Zapojením všetkých zmyslov sa podstata látky lepšie zapíše. To isté platí o vlastných zisteniach a záveroch aj o poučení sa na vlastnej chybe. Na to všetko je dobré dať deťom priestor.
Continue reading “Prídavné mená PRIDÁVAJÚ informácie o menách”Podstatné mená sú PODSTATNÉ
Spoznávanie slovných druhov nemusí byť len memorovanie a dril. Môže zaujímať, ba dokonca aj vzbudzovať údiv alebo zvedavosť. Kto neverí, nech to skúsi! Začíname tým podstatným v našej reči – podstatnými menami.
Continue reading “Podstatné mená sú PODSTATNÉ”Slovné druhy inak: Zoznámte sa, prosím!
Slovné druhy – „memorovačka“ z učebníc, ktorá ktorá sa dá poňať tak, aby si to dieťa zapamätalo na základe nejakých súvislostí, ktoré si môže pospájať. Stačí odbúrať klasickú metódu, ktorá všetko berie od konca: najprv predstaví neznámy abstraktný pojem, ktorý následne rozdelí na dve kategórie označené ďalšími abstraktnými neznámymi pojmami a na koniec to všetko rozdrobí na desať ďalších pojmov! Keď však necháme deti skúmať, objavovať, tešiť sa a byť zvedavými, pôjde to ľahšie – od konkrétneho k abstraktnému.
Continue reading “Slovné druhy inak: Zoznámte sa, prosím!”Príslovia, porekadlá, pranostiky, prirovnania… Kto sa v tom má vyznať?
Ak sa povenujete týmto štyrom útvarom ľudovej slovesnosti naraz, ľahko si dieťa všimne rozdiely. O to lepšie to ide, ak pracujete s jednoduchým materiálom, ktorý si ľahko pripravíte.
Continue reading “Príslovia, porekadlá, pranostiky, prirovnania… Kto sa v tom má vyznať?”ZOH 2022 a ich využitie v domácom vzdelávaní
Doma vzdelávajúca mama Lucia Mešková pripravila rozsiahly materiál pre fanúšikov (nielen) zimných olympijských hier, ktorý skvelo a pútavo prepája viacero predmetov s týmto významným podujatím. Nájdete v ňom históriu OH, charakteristiku jednotlivých športov, úspešných športovcov a množstvo zaujímavých úloh a odkazov na ďalšie zdroje informácií.
Continue reading “ZOH 2022 a ich využitie v domácom vzdelávaní”Slovenské národné povstanie bez učebníc
29. augusta oslavujeme výročie vyhlásenia SNP. Napriek tomu, že to býva v tento deň pre verejnoprávnu televíziu hlavná téma a v správach sa vysielajú záznamy slávnostných prejavov a kladenia vencov, na striedačku s dobovými zábermi, väčšina z nás to pokladá za povinnú jazdu. Podľa prieskumu si dokonca takmer polovica mladých do 16 rokov myslí, že v povstaní zvíťazili partizáni (lebo veď Nemci prehrali vojnu). Pozrime sa s deťmi na SNP inako ako cez prizmu médií a učebníc. Uvádzame materiály, ktoré neponúkajú „dokonalý“ opis histórie ani encyklopedické vedomosti, ale približujú dobu cez príbehy bežných ľudí, ich život, spomienky či dobovú hudbu.
Continue reading “Slovenské národné povstanie bez učebníc”Hrady na Slovensku – vlastiveda a dejepis v teréne
Na Slovensku bolo údajne postavených vyše 180 hradov a zámkov a 425 kaštieľov. Radosť učiť sa o histórii priamo v teréne! Spoznávanie Slovenska a jeho zaujímavostí a pamätihodností je učivo vlastivedy štvrtého ročníka, no téma určite zaujme všetky vekové kategórie detí aj dospelých. Preto sa pozrieme na zdroje zaujímavých a užitočných informácií o slovenských hradoch a zámkoch.
Continue reading “Hrady na Slovensku – vlastiveda a dejepis v teréne”