OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku v spolupráci Pedagogickou fakultou UK a InkluCiTy organizuje 11. konferenciu domáceho vzdelávania.
27. apríla 2024
Pedagogická fakulta UK, Račianska 59, Bratislava
Ako sa dostať na konferenciu
Účastnícky príspevok
Konferencia si vyžaduje režijné náklady, ktoré môžeme pokryť len vďaka vám. Z prostriedkov zaplatíme propagáciu, občerstvenie počas konferencie pre vás, cestovné a ubytovanie rečníkov a rečníčok, postprodukcia záznamov pre vás…
- 5 € pre študentov
- 10 € pri online registrácii pre členov OZ DVS
- 15 € pri online registrácii pre nečlenov OZ DVS
- 20 € pri registrácii na mieste
Ak by bola výška účastníckeho príspevku vážnou prekážkou vašej účasti na konferencii, registrujte sa aj tak.
Registrácia
Online registráciou získate:
- aktuality a potrebné informácie o konferencii priamo do schránky,
- rýchle vybavenie prezentácie na recepcii KDV,
- výhodnejšiu výšku účastníckeho príspevku.
Doprava
🚗 Pedagogická fakulta UK, Račianska 59, Bratislava (pozrieť na mape)
🅿️ ulice v okolí PdF UK, verejná garáž Urban (pozrieť na mape)
🚋 Električkou (č. 3, č. 7) na zastávku Pionierska alebo Ursínyho (zistiť spojenie)
Program
Témy
- Projekt OZ DVS „Sprevádzanie rodín na ceste domácim vzdelávaním“ (prezentácia) – Zuzana VNENČÁKOVÁ, OZ DVS
Základné informácie o DV a štýly v DV (prednáška)
Monika LUDROVANOVÁ & Viera KRAJČOVIČOVÁ, OZ DVS
Prvá prednáška bude určená začiatočníkom v DV. Dozviete sa, čo všetko je potrebné splninť na vybavenie domáceho vzdelávania, aké paragrafy sa uplatňujú pri ktorej žiadosti a v ktorej situácii, porozprávame sa o možných štýloch vzdelávania (sa) mimo školy.
Motivácia (prednáška)
doc. Martin KURUC, Pedagogická fakulta UK
Motivácia je aktuálna téma pre všetkých – začiatočníkov, pokročilých aj harcovníkov v domácom vzdelávaní.
Portfóliové hodnotenie (prednáška)
metodičky DV z Česka: Judita KAPICOVÁ, Eva NETÍKOVÁ, Lucie BEŠTOVÁ
Na Konferencii domáceho vzdelávania 2024 sa dozviete, ako vyzerá domškolácke porfólio a portfóliové hodnotenie (preskúšanie) domškolákov v Česku. OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku sa snaží presadiť zmenu v predpisoch, ktoré by školám vyslovene umožňovali tento spôsob preskúšania.
Kmeňové školy v DV (panelová diskusia)
riaditelia našich kmeňových škôl (ZŠ Dolné Orešany, ZŠ Jedľové Kostoľany, ZŠ Ľubovec, Slobodná demokratická škola)
Panelová diskusia riaditeľov našich kmeňových škôl na Konferencii domáceho vzdelávania 2024. Porozprávame sa o tom, čo všetko školy dokážu ponúknuť, s čím pomáhajú, ako si môžeme pomôcť vzájomne, že škola je v DV partner…
(S)pokojná domškolácka mama (workshop)
Zuzana VNENČÁKOVÁ, OZ DVS
Workshop poskytne domškoláckym mamám bezpečný priestor, chvíľu na zastavenie sa, ukáže im cestu k zamysleniu, ponúkne vzájomnú inšpiráciu. Každá si z workshopu odnesie tipy ako sa postarať o seba, ako dobíjať baterky, ako si nájsť čas pre seba a načerpať… aby mohla dávať a zároveň byť v domácom vzdelávaní čo najviac (s)pokojná.
Nútený homeschooling & deti so zdravotným znevýhodnením v domácom vzdelávaní (panelová diskusia)
Monika FRIČOVÁ & PaedDr. Eva GELÁNYIOVÁ, Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením
Zdravotné znevýhodnenie, hypersenzitivita, neprospievanie v škole, šikana… aj toto sú dôvody, pre ktoré sa mnohé rodiny ocitli v domácom vzdelávaní proti svojej vôli. V panelovej diskusii sa odborníčky z Platformy rodín s deťmi so zdravotným znevýhodnením a známa špeciálna pedagogička s bohatými skúsenosťami v téme PaedDr. Eva Gelányiová povenujú nútenému homeschoolingu a domácemu vzdelávaniu u detí so zdravotným znevýhodnením.
Vzdelávanie v exteriéri (prednáška)
Barbora KABINOVÁ, OZ DVS
Vzdelávanie v exteriéri je tréningom flexibility a všímavosti pre dospelého sprievodcu a pre deti je vzdelávacím priestorom nekonečných možností. Na prednáške sa dozviete, čo si vonku všímať, ako reagovať, aké sú možnosti výuky vonku a ako efektívne prepájať jednotlivé predmetové témy.
Kritické myslenie (prednáška)
Emma Lujza BARILOVÁ, Slovenská debatná asociácia
Každý človek sa dopúšťa chýb v myslení a občas preberá informácie automaticky bez väčšieho zamyslenia. Cieľom tohto školenia je pochopiť, prečo k tomu dochádza, prečo potrebujeme kritické myslenie, a čo to vlastne znamená myslieť kriticky. Na záver si predstavíme nástroje ako sa kritické myslenie rozvíja a trénuje.
Kurikulum prakticky (prednáška)
Anna LOJEKOVÁ, OZ DVS
Výchovno-vzdelávací program, individuálny vzdelávací plán, časovo-tematický plán, štandardy. Na prednáške sa dozviete, čo o nich potrebujeme vedieť pri domácom vzdelávaní a čo nám môžu priniesť.
Od dejepisu k ľudským právam (panelová diskusia)
Matej BERÁNEK, Múzeum holokaustu
Vzdelávanie detí o týchto právach im pomáha pochopiť, ako sa môžu brániť a ako môžu pomôcť iným, učí ich, že každý človek má rovnaké práva a zásluhy, učí ich byť viac ohľaduplný, empatický a aktívny, zvyšuje ich záujem o spravodlivosť… Učenie o ľudských právach cez dejiny je dôležitým procesom, ktorý nám umožňuje pochopiť, ako sa tieto práva vyvíjali a aký vplyv mali na spoločnosť.
Obrazovky (prednáška)
Michal BOŽÍK, VÚDPaP
Vzdelávanie detí o týchto právach im pomáha pochopiť, ako sa môžu brániť a ako môžu pomôcť iným, učí ich, že každý človek má rovnaké práva a zásluhy, učí ich byť viac ohľaduplný, empatický a aktívny, zvyšuje ich záujem o spravodlivosť… Učenie o ľudských právach cez dejiny je dôležitým procesom, ktorý nám umožňuje pochopiť, ako sa tieto práva vyvíjali a aký vplyv mali na spoločnosť.
Špeciálny popoludňajší bod programu. Počas hodiny a pol budete mať možnosť hovoriť s lektormi na pratické témy:
Ako začať s DV (Monika LUDROVANOVÁ, Viera KRAJČOVIČOVÁ)
Predškoláci (Monika LUDROVANOVÁ)
Sebariadené vzdelávanie (Lenka MAZÁKOVÁ, Eva MAZÁKOVÁ)
Obrazovky (Lenka MAZÁKOVÁ)
Stredná škola po domácom vzdelávaní (Lucie BEŠTOVÁ, Judita KAPICOVÁ, Eva NETÍKOVÁ, Viera KRAJČOVIČOVÁ)
Nútený homeschooling a domáce vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením (Zuzana SUCHOVÁ a laické poradkyne z Platformy rodín s deťmi so zdravotným postihnutím)
Rečníci
Emma Lujza BARILOVÁ
Emma Lujza Barilová je absolventkou debatného porgramu. Debate sa venuje už viac ako šesť rokov. Momentálne pracuje ako rozvojová koordinátorka stredoškolského debatného programu. Navštevuje základné aj stredné školy po celom Slovensku s cieľom šíriť povedomie o kritickom myslení a debate.
Poslaním Slovenskej debatnej asociácie je podporovať kritické myslenie, otvorenosť a občianstvo mladých ľudí. Realizujeme 6 programov, z ktorých najväčší je stredoškolský debatný program. Debatná metodika mladých ľudí cielene rozvíja kľúčové oblasti, ktoré sú relevantné nielen pre ich štúdium, ale sú aj tými najžiadanejšími zručnosťami na neustále sa meniacom pracovnom trhu.
Klaudia BELICOVÁ
Klaudia Belicová je vedúcou oddelenia Vzdelávame v organizácii Post Bellum, ktorá od roku 2011 zhromažďuje, dokumentuje spomienky/svedectvá pamätníkov a pamätníčok kľúčových momentov moderných slovenských dejín a sprostredkúva ich ďalej prostredníctvom online archívu www.memoryofnations.sk, médií a pod. Od roku 2015 realizuje na slovenských školách unikátne celodenné vzdelávacie zážitkové workshopy založené na metóde dramatickej výchovy.
Matej BERÁNEK
Matej Beránek vyštudoval politológiu a slovenské dejiny na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V súčasnosti pôsobí v Múzeu holokaustu v Seredi a na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Vo svojich odborných prácach sa venuje predovšetkým moderným dejinám, pričom sa zameriava na problematiku holokaustu a nedemokratických režimov.
Lucie BEŠTOVÁ
Mama troch, teraz už dospelých detí, ktoré vzdelávala doma na 1. a 2. stupni ZŠ. Vzdelávaniu detí sa venuje aj naďalej formou doučovania či prípravy na prijímacie skúšky na stredné školy, alebo vedenia domškoláckych študentov k maturite. Na celorepublikovej úrovni organizuje stretnuria rodín v domácom vzdelávaní (konferencia, začiatok školského roku, pravidelné mesačné stretnutia) a rozposiela informačný newsletter.
Michal BOŽÍK
Psychológ pôsobiaci vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) v Bratislave. V rámci doktorandského štúdia na Univerzite Karlovej skúma pravidlá používania digitálnych technológií v školách a venuje sa aj téme digitálneho rodičovstva a digitálnych technológií. Podieľa sa na výskume používania digitálnych technológií deťmi v rámci výskumnej česko-slovensko-fínskej vzorky rodičov. Je autorom dokumentárneho filmu o videohrách s názvom Cesta hrdinu. Pracoval ako herný dizajnér v spoločnosti Pixel Federation a pôsobil aj v programe Teach for Slovakia ako učiteľ. Participoval na vzniku portálu www.vlcata.sk, ktorého je odborným garantom.
Monika FRIČOVÁ
Vyštudovala Ekonomickú univerzitu v Bratislave, bola dlho aktívna v komunite ľudí so zdravotným znevýhodnením a po tridsiatich rokoch spolupráce s ich rodinami stále vidí priestor na zlepšenia v tejto oblasti. V roku 2016 spolu s ďalšími mamami detí so zdravotným znevýhodnením založili Platformu rodín detí so zdravotným znevýhodnením, ktorá podporuje rodiny detí so zdravotným znevýhodnením, presadzuje ich práva a zvyšuje porozumenie verejnosti voči zdravotnému znevýhodneniu. Monika je riaditeľkou Platformy rodín a venuje sa v nej hlavne rozvoju včasnej intervencie a budovaniu siete rodičovských peer poradcov.
PaedDr. Eva GELÁNYIOVÁ
Vyše štyridsať rokov sa venuje deťom so špeciálnymi výchovno vzdelávacími potrebami (ŠVVP) – najskôr ako špeciálny pedagóg, neskôr ako zriaďovateľka a riaditeľka súkromného centra špeciálnopedagogického poradenstva so zameraním na diagnostiku a poradenstvo pre rodičov, špeciálnych pedagógov i učiteľov. V starostlivosti mala tiež deti so ŠVVP v domácom vzdelávaní a s kmeňovými školami spolupracuje na tom, aby pri preverovaní vedomostí boli rešpektované oslabenia týchto detí. Podieľala na tvorbe pomôcok pre deti so ŠVVP (Bystríkove pomôcky: SJ, L, MAT a Bystríkove vybrané slová.).
V súčasnosti poskytuje, poradenstvo ako špeciálny pedagóg pre rodičov, pedagogických asistentov a pre tých, ktorí sa s pochopením a prijatím venujú deťom so ŠVVP.
Barbora KABINOVÁ
Mama troch detí, vyštudovaná ochranárka prírody a krajiny a lektorka ekovýchovných a vzdelávacích programov pre domškolákov. Deti vzdeláva predovšetkým zážitkovo a pomocou projektov. Domáce vzdelávanie im dáva priestor navštevovať múzeá, galérie, hrady, cestovať a spoznávať krajinu, chodiť na výlety a učiť sa tak v praxi, o čom je svet okolo. Od októbra 2023 je predsedníčkou OZ DVS. Pôsobí najmä v tíme PR, má na starosti pravidelný týždenný spravodaj pre členov, podieľa sa na spravovaní webovej stránky OZ DVS a organizuje domškolácke stretnutia v Bratislave.
Judita KAPICOVÁ
Mama troch, teraz už dospelých detí, ktoré vzdelávala doma na 1. stupni ZŠ. Už takmer dvadsať rokov sa venuje sprevádzaniu rodín v domácom vzdelávaní. Je aktívnou členkou ADV (Asociace pro domácí vzdělávání) a svojou účasťou na rôznych odborných platformách sa usiluje o lepšie podmienky domáceho vzdelávania v Česku.
Viera KRAJČOVIČOVÁ
Mama detí, ktoré začínali s domácim vzdelávaním na Slovensku krátko po jeho uzákonení. Doma svojich päť detí vzdelávala dvanásť rokov. V tom čase viedla OZ DVS ako jeho predsedníčka. V súčasnosti pracuje ako učiteľka matematiky a fyziky na základnej škole.
doc. Martin KURUC
Učí tak študentov, ako aj ich učiteľov. Zameriava sa hlavne na tzv. mäkké zručnosti a mediáciu. Rozumie vývinu dieťaťa, rôznym poruchám, práci v skupinách. V jeho profesnom životopise však okrem pedagogických a vychovávateľských pozícií nájdeme aj aktívne členstvo v Lúčnici. Aktuálne pôsobí ako pedagóg na Katedre pedagogiky a sociálnej pedagogiky, Pedagogickej fakulty UK v Bratislave. Sústredí sa na témy seba-regulácia a motivácia, výchova k zodpovednosti a samostatnosti či pedagogická diagnostika porúch správania. Svoje expertné rady okrem Indície momentálne poskytuje aj Živici, Teach for Slovakia či Nadácii Pontis. Je veľký sympatizant lenivého rodičovstva, Montessori pedagogiky a školy Summerhill.
Monika LUDROVANOVÁ
Mama dvoch detí v domácom vzdelávaní. Vyštudovala účtovníctvo a audítorstvo na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Pracovala ako finančná kontrolórka a neskôr ako banková audítorka. Od roku 2020 sa v OZ DVS venuje legislatíve v oblasti domáceho vzdelávania. Pre rodičov pripravila Manuál DV, odpovede na často kladené otázky a vzory dokumentácie k domácemu vzdelávaniu. Píše články k legislatíve DV a poskytuje k tejto téme konzultácie. Je predsedníčkou Pracovnej skupiny pre IV, ktorej cieľom je zlepšenie legislatívnych podmienok DV na Slovensku.
Anna LOJEKOVÁ, PhD.
Vyštudovala učiteľstvo pre 2. stupeň základných škôl a pre stredné školy. Následne sa zamerala na odborovú didaktiku. Dvadsať rokov sa aktívne venuje individuálnemu, skupinovému a školskému vyučovaniu. Zároveň vzdeláva svojich dvoch synov formou domáceho vzdelávania.
Eva NETÍKOVÁ
Mama troch, teraz už dospelých detí, ktoré sa učili doma na prvom a druhom stupni ZŠ. Strednú školu študovali formou individuálneho študijného plánu. Každé dieťa trochu inak, ako mu to vyhovovalo. V súčasnosti pomáha (sprevádza) rodiny v domácom vzdelávaní. Úzko spolupracuje s Juditou Kapicovou.
Zuzana VNENČÁKOVÁ
Mama troch detí s deväťročnou domškoláckou praxou. V minulosti viedla OZ DVS a spolupracovala na vzdelávacích aktivitách pre rodičov domácich školákov. Rada rozbieha nové užitočné projekty, lektoruje, koučuje, sprevádza ľudí a tímy pri ich rozvoji. Ako dlhoročná domškolácka mama neraz čelila dôsledkom nerovnováhy medzi napĺňaním svojich potrieb a venovaním sa svojim deťom v DV. Ako sama hovorí: „Nie som expertka v tom, ako byť spokojná, ale v tom, ako hľadať cesty vedúce k spokojnosti.“
Partneri
Vo foyer Veľkej auly Pedagogickej fakulty sa budete môcť stretnúť so zástupcami organizácií, ktoré vytvárajú vzdelávací obsah zaujímavý pre domškolákov. Na mieste si budete môsť ich produkty prezrieť, vyskúšať aj kúpiť alebo objednať.
Tešte sa na deň nabitý zaujímavými domškoláckymi informáciami
… a stretnutiami v kuloároch 😉
OZ DVS spečatilo spoluprácu s InkluCiTy formou memoranda: