V ôsmej časti seriálu rozhovorov so zástupcami škôl naklonených domácemu vzdelávaniu sa rozprávame s riaditeľkou súkromnej základnej školy Bakomi Janou Marcinekovou. Škola sa nachádza v malebnej Banskej Štiavnici v blízkosti historického centra. Škola má v školskom roku 2020/21 80 denných žiakov a zastrešuje spolu 27 domácich školákov. V školskom roku 2021/22 škola plánuje prijať okolo 10 domácich školákov.
Koľko domácich školákov zastrešujete v tomto školskom roku? Koľko ich je na prvom stupni? Máte domácich školákov aj na druhom stupni? Koľko je u Vás žiakov na druhom stupni, ktorí aktuálne študujú na zahraničnej škole?
JM: 25 detí prvého stupňa je v domácom vzdelávaní, 4 deti aktuálne študujú na zahraničnej škole, z toho 2 deti sú na druhom stupni.
Koľko domškolákov môžete prijať do jednotlivých ročníkov v školskom roku 2021/22?
JM: Plánujeme cca 10.
Ako dlho pracujete s deťmi na domácom vzdelávaní?
JM: 6 rokov.
Čo bol hlavný dôvod alebo impulz, na základe ktorého ste sa rozhodli zastrešovať domácich školákov?
JM: Pomoc rodinám, ktoré hľadali iný spôsob učenia a spolupráce, akú dovtedy poznali.
Aká je Vaša filozofia podpory domáceho vzdelávania?
JM: Podpora, pomoc, úprimný záujem a komunikácia, dôvera, zmeny v učení a výchove, aktívna spolupráca.
Poskytujete služby garanta alebo môžete rodinám nejakého garanta odporúčať? A akým spôsobom prebieha spolupráca garanta a domškoláckych rodín?
JM: Áno, v prípade potreby poskytujeme aj garanta, vieme odporučiť. Ide pomoc pri tvorbe individuálnych plánov, komunikácia, webináre, spoločné metodické aj vyučovacie stretnutia, výmena skúseností, spolupráca s OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku.
Máte v škole v rámci personálu vyhradenú osobu, ktorá spracúva agendu domácich školákov a na ktorú sa môžu domáci školáci v prípade potreby obrátiť s otázkami?
JM: Áno, od začiatku máme koordinátora domácceho vzdelávania. Do roku 2019 som to bola ja, ako riaditeľka školy, od roku 2019 je koordinátorkou jedna naša domškolácka mama. Je to veľmi kvalitná a obohacujúca spolupráca.
Máte online platformu alebo časť svojej webovej stránky vyhradenú pre záležitosti domácich školákov? Ak nie, plánujete zriadenie takej platformy?
JM: Zatiaľ nie.
Ako pomáhate rodinám pri zápise na Vašu školu? Aké dokumenty rodinám poskytujete?
JM: Podľa potreby a požiadaviek rodín.
Akceptujete, ak rodiny využívajú alternatívne metódy vzdelávania – napríklad Montessori, Waldorf, sebariadené vzdelávanie?
JM: Áno, akceptujeme.
Akceptujete, ak žiak zapísaný na domáce vzdelávanie používa v hlavných predmetoch iné učebnice a pracovné zošity, ako používate na škole s dennými žiakmi?
JM: Áno, akceptujeme.
Ako pristupujete k vychovám? Zohľadňujete to, že deti navštevujú základnú umeleckú školu a iné záujmové krúžky, kde sa venujú vychovám?
JM: Áno, zohľadňujeme.
Môžu sa deti na domácom vzdelávaní zapísané u Vás v škole zúčastňovať akcií, ktoré Vaša škola organizuje pre svojich denných školákov?
JM: Áno, sú vždy pozvaní.
Ako prebieha preskúšanie na Vašej škole? Na čo kladiete pri preskúšaní dôraz?
JM: Hravo a veselo. Dôraz kladieme na to, aby každý dostal toľko pozornosti a záujmu, koľko potrebuje, aby sme sa spoznali a poznali, aby sa deti medzi sebou stretli, spoznali, aby si užili priestory školy ako sa im páči.
Dávate na preskúšaní priestor prezentácii vlastnej práce detí? Ste prístupní portfóliovému preskúšaniu?
JM: Áno, spomínané postupy využívame a podporujeme.
Uvažujete o podpore domáceho vzdelávania aj na druhom stupni, keby u nás prebehla legislatívna zmena a domáce vzdelávanie by bolo rozšírené aj na druhý stupeň?
JM: Zatiaľ sme o tejto možnosti neuvažovali z kapacitných dôvodov.
Ponúkate / vedeli by ste ponúknuť nejaký druh podpory napríklad vo forme nejakých online hodín alebo tutoriálov pre domácich školákov na druhom stupni?
JM: Budeme o tom diskutovať
Platí sa vo Vašej škole za zápis alebo za poskytnutie služieb kmeňovej školy, prípadne školné? Ak áno, aká je suma za jedného žiaka?
JM: Za zápis a poradenstvo sa u nás neplatí, platí sa školné 25 eur za žiaka na mesiac.
Ako vnímate finančnú podporu od štátu v súvislosti so zastrešením a celou agendou ohľadom domácich školákov?
JM: Nie je to docenená forma vzdelávania a nie je to spravodlivá podpora.
Ako vnímate spoluprácu rodín vzdelávajúcich deti doma? Je niečo, čo by ste chceli odkázať alebo odporučiť rodinám, ktoré domáce vzdelávanie plánujú?
JM: Mali sme to šťastie, že spolupracujeme s rodinami, ktoré to myslia so svojimi deťmi naozaj vážne a robia kvalitnú prácu. Obdivujeme ich a veľa sa spolu učíme, tešíme sa na ďalšiu spoluprácu… Rodinám, ktoré plánujú domáce vzdelávanie by som chcela popriať veľa šťastia.
Je niečo, čo by ste chceli dodať a v otázkach to nebolo spomenuté?
JM: Určite by toho bolo viac, tak len stručne: veľmi oceňujeme prácu a spoluprácu rodín, s ktorými môžeme spolupracovať. Zažili sme niekoľko negatívnych skúseností a vidíme medzery v právnom svete a podpore škôl, ktoré sa rozhodnú pre spoluprácu s domácimi školákmi. Vidíme zmysel v možnosti domáceho vzdelávania pre deti, ktoré to takto chcú či potrebujú. Veď rodičia sú zodpovední za vzdelanie svojich detí a kto sa rozhodne pre takúto formu vzdelávania, robí veľmi odvážny krok, a teda musí vedieť prečo.
Ďakujeme Vám za rozhovor!