Od mája sa rodširuje rodina škôl naklonených domácemu vzdelávaniu o ZŠ s MŠ v Hronskom Beňadiku. Školu vám predstavujeme v rozhovore s jej riaditeľkou Mgr. Terézia Budáčová. Základné informácie a kontaktné údaje školy nájdete na našej podstránke Školy pre DV.
Kde sa Vaša škola nachádza?
TB: Naša škola je v banskobystrickom kraji, v obci Hronský Beňadik, na ceste 1/76 medzi Novou Baňou a Levicami. Hneď za obcou je zjazd z cesty R1, zo smeru Banská Bystrica i od Nitry. Prostredie školy je tiché. Nachádza sa na krátkej odbočke z hlavnej cesty po miestnej komunikácii, za kostolom sv. Egídia, oproti Kláštoru a Bazilike minor sv. Benedikta.
Koľko máte denných žiakov?
TB: Školu navštevuje 55 denných žiakov. Na 1. stupni 23 a na 2. stupni 32 žiakov. Na prvom stupni máme spojené ročníky: prvý s tretím a druhý so štvrtým. Na druhom stupni je päť tried – v každom ročníku po jednej.
Koľko domácich školákov zastrešujete v tomto školskom roku? Koľko ich je na prvom stupni a koľko na druhom stupni?
TB: V tomto školskom roku 2022/23 máme 50 domškolákov, z toho na 1. stupni 8 žiakov.
Koľko domškolákov môžete prijať do jednotlivých ročníkov v školskom roku 2023/24?
TB: Je to individuálne, lebo niektorí žiaci odchádzajú na denné vzdelávanie a niektorí noví majú záujem vzdelávať sa v domácom prostredí. Sme schopní vzdelávať celkovo 50 – 60 žiakov.
Ako dlho pracujete s deťmi na domácom vzdelávaní?
TB: Na domácom vzdelávaní pracujeme už 2. školský rok. Po každom polroku na základe skúseností vylepšujeme formy spolupráce, komunikáciu so žiakmi, rodičmi a garantmi.
Čo bol hlavný dôvod alebo impulz, na základe ktorého ste sa rozhodli zastrešovať domácich školákov?
TB: Hlavným impulzom bol nízky počet denných žiakov, a tým aj voľné kapacity tried, ďalej vytvorenie možnosti poskytnúť našim žiakom kontakty a priateľstvá s deťmi z iných miest. Po skúsenosti s dištančným vzdelávaním sa odkryla väčšia možnosť komunikácie so žiakmi, ktorí sa vzdelávajú doma.
Máte v škole v rámci personálu vyhradenú osobu, ktorá spracúva agendu domácich školákov a na ktorú sa môžu domáci školáci v prípade potreby obrátiť s otázkami?
TB: Zatiaľ nemáme vyhradenú osobu. Komunikáciu s rodičmi zahraničných žiakov rieši zatiaľ riaditeľka školy. Prvý kontakt s rodičmi domškolákov chce riešiť riaditeľka školy a v priebehu vzdelávania bude agendu riešiť triedna učiteľka. Poverenú osobu určíme, ak bude počet žiakov vyšší.
Plánujete zriadenie platformy vyhradenej pre záležitosti domácich školákov?
TB: Na webovej stránke máme na ľavej lište podstránku „Domáce vzdelávanie“, kde sú zatiaľ zverejnené potrebné tlačivá.
Ako pomáhate rodinám pri zápise na Vašu školu?
TB: Poskytneme všetky potrebné tlačivá na prihlásenie a pomoc pri ich vyplnení.
Akceptujete, ak rodiny využívajú alternatívne metódy vzdelávania – napríklad Montessori, Waldorf, sebariadené vzdelávanie?
TB: Akceptujeme alternatívne metódy vzdelávania a radi preberieme niektoré prvky metód. Sama som sa ako učiteľka venovala ITV (integroanému tématickému vzdelávaniu) Suzan Kovalíkovej.
Akceptujete, ak žiak zapísaný na domáce vzdelávanie používa v hlavných predmetoch iné učebnice a pracovné zošity, ako používate na škole s dennými žiakmi?
TB: Akceptujeme a dohodneme sa v individuálnom pláne na obsahu učiva v jednotlivých predmetoch, aby žiak splnil predpísané štandardy.
Ako budete pristupovať k vychovám? Budete zohľadňovať to, že deti navštevujú základnú umeleckú školu a iné záujmové krúžky, kde sa venujú vychovám?
TB: Áno.
Budú sa môcť deti na domácom vzdelávaní zapísané u Vás v škole zúčastňovať akcií, ktoré Vaša škola organizuje pre svojich denných školákov?
TB: Áno, uvítame to.
Budú sa môcť deti na domácom vzdelávaní zapísané u Vás v škole zúčastňovať akcií, ktoré Vaša škola organizuje pre svojich denných školákov?
TB: Áno, uvítame to.
Ako prebieha preskúšanie na Vašej škole? Na čo kladiete pri preskúšaní dôraz?
TB: Preskúšanie sa skladá z písomnej a ústnej časti. Ústna časť spočíva v diskusii o odpovediach z písomnej časti. Počas dištančného vzdelávania minulý rok, sme preskúšanie žiakov realizovali elektronicky. Dôraz kladieme na kľúčové učivo potrebné v ďalších ročníkoch a všeobecnú orientáciu v predmete. Nevyžadujeme encyklopedické vedomosti, skôr orientáciu žiaka na získavanie potrebných informácií a prácu s textom, využitie v praktickom živote.
Dávate na preskúšaní priestor prezentácii vlastnej práce detí? Ste prístupní portfóliovému preskúšaniu?
TB: Áno, snažíme sa o to aj pri denných žiakoch.
Uvažujete o podpore domáceho vzdelávania aj na druhom stupni, keby u nás prebehla legislatívna zmena a domáce vzdelávanie by bolo rozšírené aj na druhý stupeň? Pripravujete sa na Vašej škole nejakým spôsobom na túto možnosť?
TB: Áno.
Vedeli by ste ponúknuť nejaký druh podpory napríklad vo forme online hodín alebo tutoriálov pre domácich školákov na druhom stupni?
TB: Áno, naši učitelia učili online počas dištančného vzdelávania.
Platí sa vo Vašej škole za zápis alebo za poskytnutie služieb kmeňovej školy, prípadne školné?
TB: Nie, nebudeme vyberať zápisné ani školné.
Ponúkate rodinám nejaké „bonusy“, prečo by si mali vybrať práve Vašu školu?
TB: Ponúkame: kvalifikovaný a priateľský prístup pedagógov, učebnice, administratívnu pomoc súvisiacu s dokumentáciou pri vybavovaní žiadosti o individuálne vzdelávanie, rodinné prostredie v útulnej a udržiavanej budove školy, nových priateľov, ktorí radi medzi seba príjmu nových spolužiakov.
Ako vnímate finančnú podporu od štátu v súvislosti so zastrešením a celou agendou ohľadom domácich školákov?
TB: Ako nedostatočnú.
Ako vnímate spoluprácu rodín vzdelávajúcich deti doma? Je niečo, čo by ste chceli odkázať alebo odporučiť rodinám, ktoré domáce vzdelávanie plánujú?
TB: Každé dieťa je iné a odporúčania by mali vychádzať z poznania dieťaťa. Rodič je ale ten, ktorý to môže aj nemusí prijať. Moje odporúčania by boli skôr všeobecné, pedagogické. Z nich podľa mňa najdôležitejšie je, aby dieťa malo určitý režim zaužívaných pravidiel a aby sa stretávalo so svojimi rovesníkmi.
Je niečo, čo by ste chceli dodať a v otázkach to nebolo spomenuté?
TB: Obdivujem rodičov, ktorí sa dajú na cestu domáceho vzdelávania a dajú svojim deťom viac možností na rozvíjanie toho, čo ich individuálne baví. To v klasickom vzdelávaní nie je možné v takej miere.
Ďakujeme Vám za rozhovor!