Domškoláci sa učili o vzniku písma

Domškoláci z okolia Trnavy opäť cestovali v čase, vďaka workshopu s experimentálnym archeológom Mgr. Branislavom Kočanom. Tentokrát do starovekej Mezopotámie za najstarším písmom.

Hoci Mezopotámia je témou prvého polroka šiestackeho dejepisu a my sme sa už prehupli do toho druhého, zážitok s klinovým písmom sme si nemohli nechať ujsť a po skúsenosti z jesenného workshopu o dobe kamennej som opäť oslovila pána Kočana s prosbou o sprevádzanie na ceste do minulosti. Teraz sme cestovali „len“ do tretieho až štvrtého tisícročia pred naším letopočtom za prvým známym písmom v histórii ľudstva.

Zorganizovali sme si na dielňu v rámci regiónu skupinu 25 detí vo veku 7 až 14 rokov, plus 5 dospelých. Ostatné mamy, ktoré mali so sebou aj drobcov, využili neďaleké ihrisko, mini zoo a chládok pod starými stromami v areáli miestneho kaštieľa. Dohodli sme si termín aj osvedčené priestory.

Pôvodne sme mali ísť do Západoslovenského múzea, kde je práve inštalovaná interaktívna výstava časovo paralelná s obdobím v našom fokuse, no cena prenájmu priestorov bola prekvapujúco vysoká. Tak sme opäť využili kultúrny dom v našej obci, kde sme mali k dispozícii pracovné stoly a priamy kontak s exteriérom.

Dve a pol hodiny programu boli prešpikované výkladom, pikoškami, starovekou „rozprávkou“ aj sústredenou prácou. Deti sa na workshope dozvedeli, z akej potreby písmo vzniklo, že sa k nemu ľudia prepracovali postupne najprv otláčaním tokenov, potom vyškrabávaním obrazcov bambusovou paličkou s hrotom, potom otláčaním bambusovej paličky, ktorej stopa pripomína klin. Ale najprv dostali tabuľku so znakmi a legendou (v angličtine), aby mohli spoločne uvažovať o inšpirácii Sumerov – „Čiernohlavcov“, ako sami seba nazývali – k tvorbe symbolov.

Potom si deti samy vyrobili písacie potreby. Na hlinenú tabuľku dostalo každé dieťa za hrsť hliny (sochárskej). Z tej sa najprv ugúľala kompaktná guľa, ktorá sa potom utľapkala na placku a vytvarovala do obdĺžnika. To bol rachot! Bambusovú paličku si naštiepali a pomocou pazúrika zastrúhali z čerstvého bambusu, ktorý lektor priviezol z vlastnej záhrady. A mohli písať!

Na začiatok si každý mohol vybrať izolované znaky, ktoré chcel písať. Skúšali vyškrabávanie aj otláčanie. Pri vyškrabávaní sa deti presvedčili, že tento evolučne starší spôsob písania je menej efektívny a hlina okolo znakov taká „rozoraná“. Niet divu, že Sumeri prešli na písanie otláčaním.

Keď sa každý učeň naučil pekne otláčať na skúšobnej tabuľke skúšobné znaky, mohol si opäť nabrať novú hlinu, ugúľať a utľapkať novú tabuľku a klinovým písmom si mohol prepísať jeden z Chamurapiho zákonov. Pri práci zavládlo sústredené ticho do ktorého znel príbeh z Eposu o Gilgamešovi – podaný dnešným jazykom, spôsobom adaptovaným dnešným deťom. Konečne sme sa aj my dospelí dozvedeli, o čom ten epos vlastne je!

A bolo toho oveľa viac. Vedeli ste, že sumerské tabuľky majú veľkosť dlane? Má to jeden praktický dôvod – najlepší výsledok pri písaní sa dosiahne vtedy, keď sa drží tabuľka v ruke, nie keď je položená na podložke. Vedeli ste, že prví archeológovia, ktorí objavili tabuľky v 18. storočí, si mysleli, že znaky na nich sú ornamenty? Vedeli ste, že prvé slová napísané klinovým písmom nerozlúštil žiadny archeológ ani historik, ale učiteľ matematiky z jedného nemeckého gymnázia v rámci stávky? Nakoniec sa deti dozvedeli, ako sa potvrdzovala autentickosť mezopotamského dokumentu a ako sa balil do hlinenej (!) obálky.

Na záver workshopu dostali deti otázku na tuhé zamyslenie: Ako dokázali v takých dávnych časoch ľudia stavať pravouhlé, oblúkové a kruhové stavby? Riešenie sme si predviedli vonku s pomocou špagátu a kriedy. Ak by ste sa chceli so svojimi deťmi zamyslieť doma, tak kľúčom k riešeniu prvej časti otázky je Tálesova veta (ak A, B, C sú body na kružnici, kde AC je priemer kružnice, potom uhol ABC je pravý uhol) a kľúčom k druhej časti je „kružidlo“ skonštruované zo špagátu.

Každý účastník si domov spokojne odnášal vlastnoručné výrobky v podobe dvoch hlinených tabuliek s textom napísaným klinovým písmom a plnú hlavu dojmov.

Čo deti zaujalo a čo sa dozvedeli

  • Bavilo ma robiť tabuľky a písať klinovým písmom. Bolo to fajn. (Nolan, 7 r.)
  • Veľmi sa mi to páčilo. Doma som si o tom ešet čítal. Bolo super, že som si mohol skúsiť klinové písmo. (Jakub, 10 r.)
  • Veľmi sa mi workshop páčil celkovo. Viac ako pravek. Páčilo sa mi, že sme si mohli vyskúšať klinové písmo. (Sára, 12 r.)
  • Klinové písmo bolo super. Pán Kočan je výborný lektor. Dosť ma to bavilo. Tie workshopy sú dosť kreatívne. (Sylvan, 12 r.)
  • Výborné bolo to, že sme si vyrábali hlinené tabuľky a vyskúšali sme si klinové písmo. Dozvedel som sa v úvode celkovo o Mezopotámii a počas workshopu hlavne o tom, ako sa klinové písmo postupne vyvíjalo. (René, 12 r.)

Prečítajte si tiež…

Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20